På Frimodig kyrkas blogg kan man läsa om de ”partipolitiska kristdemokraterna”. Frimodig Kyrka är angeläget om att underkänna KR:s oberoende gentemot partiet Kristdemokraterna och kallar oss för hycklare. Debattnivån är inte vad vi förväntar oss från en grupp som gärna vill samverka med oss i andra sammanhang. Men låt oss bortse från påhoppen och se till saken.
Så vitt jag kan se har FK och KR snarlika program, men de skiljer sig åt på en central och mycket väsentlig punkt: KR driver aktivt kravet på renodlade personval i Svenska kyrkan, den enda vägen bort från partipolitisk och i övrigt gruppstyrd maktutövning i kyrkan.
Idag är det bara kyrkliga partier, så kallade nomineringsgrupper, som får ställa upp med kandidater i de kyrkliga valen. Vi förefaller vara den enda gruppen i Kyrkomötet som vill att den enskilda personen skall stå i centrum i kyrkovalet. Vi accepterar inte det socialistiska klasskampstänkandet, som sätter klass mot klass och grupp mot grupp. Därför använder vi den kristdemokratiska plattformen för att arbeta för ett nytt valsystem i Svenska kyrkan. Ett valsystem, som sätter personen i centrum istället för kollektivet. Det är naturligtvis ingen slump att detta utslag av ”personalism” drivs av människor som är skolade i ett kristdemokratiskt sätt att tänka. Men det gör oss inte ett dugg beroende av det kristdemokratiska partiet. Att man på det kristdemokratiska partiets Hemsida berättar att det finns vänskapsrelationer mellan partiet och KR är något som dessvärre retar ”Gabriel”. Vi försöker vårda våra vänskapsrelationer. Som sanna kristdemokrater
ser vi vänskap som något mycket värdefullt i livet och vi vill gärna ha vänner även bland dem som har andra åsikter än vi själva.
Det är inte hyckleri att kalla sig kristdemokrater och arbeta för renodlade personval. Däremot kan man fråga sig om det inte är hyckleri att kalla sig opolitiska och inte arbeta för renodlade personval. De Frimodigas agerande gentemot Kristdemokrater för En levande kyrka är tyvärr ett beklagansvärt exempel på att strävan efter maktutövning i kyrkan inte har ett uns med nomineringsgruppens namn att göra. När lojaliteten gentemot den egna nomineringsgruppen går före det gemensamma arbetet i och för den kyrka vi älskar, kan det på ett beklagansvärt sätt ta sig uttryck i
angrepp på ideologiskt närstående grupper. I stället för att FK och KR slåss om samma väljare skulle vi gemensamt kunna samla alla de goda krafter som vill arbeta för En fri, levande kyrka.
Våra kandidater vill naturligtvis mycket mer än att ändra valsystemet i de kyrkliga valen. Det är därför vi nyligen justerat namnet på vårt förbund till Kristdemokrater för En levande kyrka. En levande kyrka styrs inte av partipolitik. En levande kyrka tar tillvara det ideella engagemanget i varje församling, stödjer och uppmuntrar uppbyggnad och utveckling av församlingsverksamheten. I En levande kyrka förkommer inte tvångssammanläggningar och maktkoncentration à la strukturutredningen med det missvisande namnet ”Närhet och samverkan”. På dom barrikaderna behöver vi allt
stöd vi kan få från Frimodig Kyrka. Jag vill gärna ta vara på tillfället att berätta det.
Thérèse Engdahl
Förbundsordförande
Kristdemokrater för En levande kyrka